Proiectul C.I.A.O. 2.0 - co-finantat prin program Erasmus + - a fost conceput pentru a reînnoi și îmbunătăți procesul de predare a limbii italiene către italieni de a treia și a patra generație care trăiesc în afara țării, punând accent pe patrimoniul cultural ca element de legătură între generații și identitate. Inițiativa urmărește dezvoltarea unor instrumente educaționale moderne, incluzive și atractive, care să promoveze o învățare experiențială și semnificativă atât a limbii, cât și a culturii italiene.
În cadrul întâlnirilor de parteneriat, desfășurate atât online, cât și cu prezență fizică, au fost stabilite liniile directoare pentru dezvoltarea Kitului CIAO 2.0, o platformă ce va integra toate activitățile și resursele create. Discuțiile au vizat structura conținutului, distribuirea sarcinilor și metodologia de lucru. S-a decis organizarea materialelor în opt arii tematice — limbă, cultură, muzică, gastronomie, turism, creativitate, gamificare și competențe digitale — pentru a oferi o experiență educațională completă și interdisciplinară.
Una dintre principalele decizii operaționale a privit planul de elaborare a conținutului. Fiecare partener va dezvolta anumite domenii tematice, menținând un echilibru între componentele lingvistice și cele culturale. A fost stabilit un format standard pentru activitățile educaționale, care include obiective de învățare clare, introduceri contextuale, exerciții progresive și resurse suplimentare. Pentru a garanta coerența și calitatea, fiecare activitate va fi revizuită de un alt partener.
Programul de lucru a fost planificat atent: conceperea conținutului, elaborarea primei versiuni, revizuirea, validarea și publicarea. Fiecare etapă va fi însoțită de sesiuni colective de discuție și feedback, pentru a asigura un proces participativ și transparent. Întâlnirile lunare de coordonare vor monitoriza progresul și vor identifica soluții comune pentru eventualele provocări.
Partenerii au decis să adopte o metodologie bazată pe sarcini practice și situații din viața reală, completate de materiale autentice — texte, imagini, materiale audio și video — pentru a face învățarea mai atractivă și mai conectată la Italia contemporană. Această abordare urmărește creșterea motivației cursanților, consolidarea legăturii emoționale cu Italia și promovarea înțelegerii interculturale.
O atenție specială este acordată formării profesorilor. Vor fi create ghiduri și colecții de bune practici, însoțite de exemple de lecții și instrumente pentru evaluarea progresului elevilor. Scopul este de a sprijini cadrele didactice, indiferent de nivelul lor de experiență, pentru a le permite să dezvolte experiențe de învățare imersive și relevante.
Diseminarea rezultatelor reprezintă o parte esențială a strategiei proiectului. A fost elaborat un plan comun de comunicare, cu acțiuni coordonate între parteneri, pentru a asigura o promovare echilibrată a materialelor și oportunităților educaționale. Fiecare partener va promova proiectul la nivel local, implicând școli, institute culturale, asociații italiene din diaspora și rețele educaționale.
În final, a fost subliniată importanța sustenabilității proiectului. Partenerii au convenit să mențină platforma actualizată și după finalizarea acestuia, creând o comunitate activă de profesori și elevi care vor continua să împărtășească experiențe și resurse, asigurând un impact durabil.
Prin colaborarea dintre parteneri, proiectul C.I.A.O. 2.0 stabilește o bază solidă și comună pentru realizarea kitului educațional. El se distinge prin capacitatea de a integra învățarea limbii cu educația culturală, oferind un model dinamic, accesibil și profund ancorat în identitatea italiană.
C.I.A.O. 2.0 Conectare – Identificare – Acțiune – Optimizare
Scopul proiectului este invățarea unei limbi străine prin conectarea diferitelor generații din patrimoniul cultural.
Acest parteneriat Erasmus+ a fost creat pentru a promova învățarea limbii italiene ca a doua limbă, folosind patrimoniul cultural ca instrument de predare.
Taste Italy din Belgia, care este și coordonatorul proiectului, Universitatea din a treia vârstă “LUETEC” din Italia și compania S.C. DATA SERV din România, parteneri în proiect, vor elabora bune practici pentru învățarea limbii italiene, pe baza ideii că aducerea patrimoniului cultural în cursurile de limbi străine este o modalitate puternică de a construi punți între diferite culturi și generații. Această abordare a predării/învățării unei limbi străine conectează elevii cu rădăcinile lor culturale, promovând în același timp aprecierea diversității și interconectarea globală. Acest lucru nu numai că îmbunătățește procesul de dobândire a competențelor lingvistice, dar promovează și curiozitatea, empatia și respectul pentru culturi "alte" decât a propriei.
Este esențial să se echipeze profesorii cu abilitățile de care au nevoie pentru a crea căi de învățare captivante și motivante care să integreze patrimoniul cultural în progresul de predare/învățare a limbilor străine.
Vom dezvolta un program de predare/învățare CIAO 2.0 care va include o gamă diversă de materiale de predare/învățare, resurse multimedia și activități de învățare culturală adaptate nevoilor și intereselor publicului țintă.